WELWIJS
- Auteursinstructies
De redactie Welwijs vraagt bij het indienen van een artikel rekening
te houden met volgende punten:
1. Technische richtlijnen
- Lengte van de tekst: ongeveer 18 000 karakters (inclusief spaties).
- Het artikel start met een korte situering van het onderwerp (max.
600 karakters, inclusief spaties).
- Op het einde van het artikel: naam en (post)adres vermelden, daarna
volgen eindnoten en bibliografie.
- Illustratief materiaal (tekening, logo en/of foto) is welkom,
maar dienen beperkt te blijven (richtlijn maximum 2).
- Tabellen en figuren kunnen toegevoegd worden, maar dienen eveneens
beperkt te blijven (richtlijn maximum 2).
- Bijdragen worden opgestuurd naar de persoon die u contacteerde.
2. Aanwijzingen voor de tekst
- Gebruik vooral een heldere, eenvoudige taal en mijd vakjargon.
Het lezerspubliek van Welwijs is een diverse groep en kent mensen
uit onderwijs, welzijnswerk en jeugdwerk. Indien nodig, kan een
aparte toelichting worden gegeven in een ‘kadertje’
bij het artikel.
- In de tekst worden geen afkortingen gebruikt. In eindnoten kan
dit wel.
- Vermijd zoveel mogelijk woorden en citaten in een vreemde taal.
Enkele
tips voor een vlot leesbaar artikel
-
Knip lange zinnen in meerdere kortere zinnen:
Niet: Bij de start krijgen de jongeren een schrift, waarin zij iedere
dag hun bedenkingen noteren om op die manier tot meer zelfinzicht
te komen.
Wel: Bij de start krijgen de jongeren een schrift. Daarin noteren
zij iedere dag hun bedenkingen. Op die manier moeten zij tot meer
zelfinzicht komen.
- Maak passieve zinnen actief:
Niet: Er wordt gewerkt aan een beter schoolklimaat
Wel: Het team werkt aan een beter schoolklimaat
- Schrap hulpwerkwoorden.
Niet: Op die manier zal men trachten de jongeren te motiveren
Wel: Op die manier tracht men de jongeren te motiveren
- Vermijd 'lege' tussentitels. Leg liever een stukje van de inhoud
bloot:
Niet: Doelstelling van het project
Wel: Naar een betere ondersteuning van de leerkracht
Niet: Conclusies
Wel: Spijbelen is niet altijd een probleem
3.
Literatuurlijst
Van elke in de tekst geciteerde publicatie (boek, hoofdstuk, tijdschriftenartikel,
enz.) wordt achteraan de volledige bibliografische referentie opgenomen.
De referenties worden als volgt opgesteld:
Voor
boeken:
Matthijssen, M., Meeus, W., Van Wel, F., (red.) (1986). Beelden
van jeugd, leefwereld, Beleid, Onderzoek, Groningen, Wolters-Noordhoff.
Voor artikels:
Van Lieshoudt, C. (1990). De school, een dominante opvoeder? Jeugd
en samenleving, 1990, 10, 230-240.
U
vergemakkelijkt het werk van de eindredactie aanzienlijk door de
vermelde instructies zo goed mogelijk op te volgen. Met dank,
De
redactie Welwijs.
|